OJAS Nyhed

Hvordan kan anvendelsen af tegl blive mere bæredygtig?

Tegl er i Danmark et traditionsbærende byggemateriale med mange fordele og det er vigtigt, at vi som branche sætter fokus på, hvordan tegl, som også er et meget ressourcetungt materiale, i fremtiden kan indgå i branchens bæredygtige byggerier.

Forside / Nyheder / Hvordan kan anvendelsen af tegl blive mere bæredygtig?

Hvordan kan anvendelsen af tegl blive mere bæredygtig?

På de flotte billeder ses pavillonen ”Bricks in Common”, hvor vi i et tværfagligt partnerskab med repræsentanter fra hele byggeriets værdikæde er med til at sætte fokus på teglens paradokser i byggeriet i forbindelse med, at København i 2023 er udpeget til at være UNESCOS Arkitekturhovedstad med temaet ’Copenhagen in Common’.

Tegl er i Danmark et traditionsbærende byggemateriale med mange fordele og det er vigtigt, at vi som branche sætter fokus på, hvordan tegl, som også er et meget ressourcetungt materiale, i fremtiden kan indgå i branchens bæredygtige byggerier.

Pavillonen er udformet som tre krydsbuer i hver sin størrelse, men med ca. samme CO2-aftryk.

De bærende konstruktioner udgør en væsentlig del af pavillonen og der har været et tæt samspil mellem vores konstruktionsingeniører og arkitekterne for at formgive pavillonen så, de æstetiske visioner og de bærende konstruktioner, herunder tryklinjerne i murværket, hænger sammen med den endelige geometri.

Teglpavillonen kan ses ved Københavns Havnefront ved Nyhavn fra juni-okt. 2023 og er bare én ud af i alt ca. 15 pavilloner, som opføres af forskellige partnerskaber, der hver især kommer med bud på, hvordan byggeriet kan bringes ind i en mere bæredygtig fremtid.

Læs mere om initiativet her.

Parterne bag pavillonen “Bricks in Common”

  • Arkitekt: AART, Mangor og Nagel – en del af AART, NOAA
  • Ingeniør: OJ Rådgivende Ingeniører
  • Entreprenør: Københavns Murerlaug
  • Murerlærlinge: NEXT KBH, TechCollege
  • Lysdesign: Ampell, BEGA
  • Leverandører: Egernsund Wienerberger, Gamle Mursten, KALK og CRH Concrete
  • Nedtagning: Søndergaard Nedrivning
  • Fonde og finansiel støtte: Bevica Fonden og VIHDA – Videnscenter for Håndværk, Design og Arkitektur
  • Transport: Vognmand Peter Falck